top of page

NIEUW: tweedaagse cursus supervisie en werkbegeleiding in de GGZ

Steeds vaker hebben GZ-psychologen, klinisch psychologen en psychotherapeuten een rol als werkbegeleider of supervisor voor collega’s die in opleiding zijn tot één van deze beroepen. Als werkbegeleider of supervisor draag je een grote verantwoordelijkheid, waarbij je als werkbegeleider (volledig of gedeeltelijk) ook formeel verantwoordelijk bent voor de kwaliteit van zorg die door de opleideling wordt geleverd.  Er wordt vaak ten onrechte vanuit gegaan dat je als ervaren behandelaar vanzelfsprekend ook de benodigde competenties bezit om collega’s op te leiden en te ondersteunen in hun leerproces. Supervisie en werkbegeleiding doet echter een beroep op specifieke competenties op gebied van creëren van een veilig leerklimaat, didactiek, feedback en beoordelen en hanteren van problemen, parallelprocessen en (ethische) dilemma’s. Deze tweedaagse cursus is gericht op het versterken van deze competenties. In de cursus staan we aan de hand van beleidsmatige kaders, theoretische modellen en praktijkervaringen stil bij de rollen, taken en verantwoordelijkheden van de supervisor of werkbegeleider. We verbinden theorie en modellen steeds aan casuïstiek en ervaringen van de deelnemers en docenten en illustreren de thema’s middels oefeningen en korte rollenspellen.

 

Datums:

Maandag 16 september 2024 van 9:30 tot 16:30

Maandag 23 september 2024 van 9:30 tot 16:30

 

Locatie:

Hanzepand in Doetinchem (praktijkadres KNVR)

Doelgroep
De cursus is gericht op BIG-geregistreerde psychologen (GZ, PT of KP) die een rol hebben als werkbegeleider of supervisor in de GGZ (diagnostiek of behandeling). De cursus is toegankelijk voor zowel beginnende als meer ervaren werkbegeleiders en supervisoren.

Algemene leerdoelen
Na afloop van de cursus

  1. Heb je meer inzicht in de verschillende rollen, taken en verantwoordelijkheden van de werkbegeleider en supervisor

  2. Ben je beter in staat om een veilig leerklimaat te creëren en het leerproces planmatig vorm te geven, waaronder opstellen van leerdoelen in de contractfase, feedback geven, evalueren en beoordelen

  3. Kun je je interventies als werkbegeleider of supervisor beter laten aansluiten op de leerstijl van de opleideling/supervisant

  4. Heb je meer zicht op mogelijke stagnaties of interfererende factoren in het proces van supervisie of werkbegeleiding (waaronder zowel contextuele/externe als relationele factoren)

  5. Kun je beter omgaan met lastige (ethische) dilemma’s in supervisie en werkbegeleiding

Inhoud
Tijdens de cursus komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Werkbegeleiding, supervisie en leertherapie: definiëring, onderscheid en overeenkomsten (en de verhouding met regiebehandelaarschap)

  • Hoe start je een leerproces op? Fasering van werkbegeleiding en supervisie, opstarten in contractfase, leerdoelen, evaluatie en omgaan met beoordelingen en KBS’en.

  • Leerstijlen: model van Kolb en de Cognitive Style Index, hoe leren volwassenen, hoe sluit je didactisch aan op de leerstijl van de supervisant en hoe daag je uit tot een andere leerstijl

  • Supervisiemodellen met focus op het discriminatiemodel; hoe kun je deze modellen toepassen in de praktijk om het leerproces te bevorderen

  • Omgaan met parallelprocessen, lastige interacties en (ethische) dilemma’s in werkbegeleiding en supervisie

  • Je eigen stijl als werkbegeleider en supervisor; reflectie op sterke kanten en valkuilen

Werkwijze
De cursus heeft een sterk interactief karakter waarbij verschillende werkvormen worden gebruikt, waaronder plenaire toelichting van theoretische modellen, uitwisseling in subgroepjes, intervisie aan de hand van casuïstiek van deelnemers, inbreng van videomateriaal, demonstraties door de docenten en rollenspellen.

Accreditatie:

Accreditatie is aangevraagd bij de VGCt (Nascholing Supervisievaardigheden en/of Didactiek) en nascholing FGzPt

Kosten:

600,-- euro (inclusief koffie/thee en lunch).

Meer informatie en inschrijven:

Mail naar info@knvrpsychologen.nl 

bottom of page